Urząd Stanu Cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego
06-456 Ojrzeń
ul. Ciechanowska 27
e-mail: usc@ojrzen.pl
Godziny pracy:
Poniedziałek – 8:00-18:00
Wtorek, środa, czwartek – 8:00-16:00
Piątek – 8:00-14:00
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
- Sporządzanie aktów stanu cywilnego - urodzenia, małżeństwa i zgonu w rejestrze stanu cywilnego, prowadzenie akt zbiorowych do aktów stanu cywilnego.
Przyjmowanie oświadczeń:
- o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu urzędu stanu cywilnego i poza lokalem,
- o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa przez małżonków i dzieci pochodzących z małżeństwa,
- o uznaniu ojcostwa dziecka urodzonego lub dziecka poczętego,
- o nadaniu przez małżonków małoletniemu dziecku nazwiska jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
- o zmianie imienia dziecka,
- o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
- Przyjmowanie zapewnień od osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo,
Wydawanie:
- odpisów z rejestru stanu cywilnego,
- zaświadczenia o stanie cywilnym,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o braku okoliczności wyłączającej zawarcie małżeństwa,
- zaświadczenia, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo.
- Prowadzenie postępowania w sprawie zmiany w aktach stanu cywilnego - sprostowanie aktu, uzupełnienie aktu.
- Przyjmowanie danych i przekazywanie ich służbom statystyki publicznej.
- Prowadzenie postępowania w sprawie uznania orzeczenia organu państwa obcego.
- Prowadzenie postępowania w sprawie szczególnego trybu rejestracji stanu cywilnego.
- Przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (migracja aktów).
- Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego mających wpływ na treść aktu, - aktualizacja rejestru stanu cywilnego ( wzmianki, przypiski ).
- Wykonywanie czynności niezbędnych do unieważnienia aktu stanu cywilnego przez wojewodę lub sąd.
- Prowadzenie postępowania w sprawie unieważnienia aktu stanu cywilnego przez kierownika usc.
- Aktualizacja rejestru PESEL a także usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL na podstawie posiadanych aktów stanu cywilnego.
- Prowadzenie postępowań w sprawach zmiany imienia i nazwiska w trybie ustawy o zmianie imienia i nazwiska.
- Prowadzenie spraw o nadanie i uroczyste wręczenie odznaczenia „Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” - w tym organizacja jubileuszy ”50-lecia”.